środa, 9 stycznia 2019

Przetwory z kiwi - mini kiwi " Kokuawa"

Gatunek kiwi Actinidia Kokuawa opisałam w poście  mini kiwi


Właściwości odżywcze aktinidi skłaniają do tego, żeby zamknąć trochę tych witamin na zimę  w słoiku.



Owoce actinidi są zasobne w witaminy, A, C, E, oraz mikroelementy; sód potas, cynk, pektyny, cukry. Owoce zawierają tyle potasu co banany, zawierają więcej wapnia niż jabłka, ponadto zawierają dużo żelaza i magnezu, są bogatym źródłem związków fenolowych, karotenoidów i luteiny (zawierają jej najwięcej spośród owoców), są niskokaloryczne. Posiadają właściwości bakteriostatyczne, reguluje pracę układu pokarmowego,

Owoce zapobiegają:
  • przeziębieniom,
  • ułatwiają leczenie grypy,
  • zapobiegają wielu schorzeniom,
  • działają kojąco na nerwy,
  • oczyszczają organizm ludzki z toksyn,
  • przeciwdziałają zmianom miażdżycowym,
  • przeciwdziałają zaparciom.

Owoce są dojrzałe jak pod palcami czuć że są lekko miękkie.
Zrywać można jeszcze twarde, po zerwaniu będą dojrzewać. 

Najwięcej wartości odżywczych, prozdrowotnych mają świeże owoce. Można z nich robić drzemy, marmolady, soki,


W ostatnich latach krzew obficie wydaje plony. Nie jesteśmy w stanie przejeść takiej ilości. Jeszcze w ubiegłym roku rozdawałam nadmiar owoców.

Minionej jesieni po raz pierwszy zrobiłam drzem z kiwi.

Owoce umyłam.
Nożyczkami obcięłam resztki po kwiatach (zaschnięte końcówki  ).
Kiwi włożyłam do garnka, dodałam pół cytryny i gotowałam około pół godziny.
Ugotowane owoce zmiksowałam i przetarłam przez drobne sito.
Przetarty mus przelałam do garnka i nastawiłam do gotowania.
Co do cukru to nie wiem ile dodałam. Dosypywałam po troszku i próbowałam.
Z owocami aktynidi jet ten szkopuł że owoce nie równo dojrzewają, jedne są bardzo słodkie inne kwaskowe.
Owoce lekko dojrzałe mają mniej słodyczy ale za to pięknie się żelują.

Dżem z kiwi jest gęsty. Ma wyjątkowy smak,- lekko słodki, lekko kwaśny, kolor- ciemna zieleń.

Zastosowanie - do naleśników, jako nadzienie do rogalików, na kanapki i co tam jeszcze sobie wymyślicie.


Tego smaku niczym nie da się zastąpić.



3 komentarze: