piątek, 16 stycznia 2015

Herbatka tymiankowa - ochrona środowiska i zdrowia

Moi drodzy podawałam we wcześniejszych postach przepisy na zrobienie i stosowanie ekologicznych preparatów, służących do ochrony roślin przed chorobami grzybowymi. Octan wapnia oraz Mleczan wapnia to naturalne środki zwalczania chorób grzybowych, obydwa środki bardzo polecam. Nie ustaję jednak w poszukiwaniach nowych prostszych metod w zastosowaniu i oczywiście o zwiększonym spektrum działania. Chciałam tu przedstawić nowy środek.  Regularne stosowanie ma za zadanie ochronić rośliny przed chorobami grzybowymi, może też zadziałać jako repelent na mszyce i inne szkodniki ssąco gryzące.

Receptura została opracowana przez 'Pomodoro', który służył mi pomocą i ogromną wiedzą w tym temacie. Jego posty można poczytać na forum ogrodniczym:
- Pomodoro - Fungicydy nowej generacji-octan wapnia cz.1
- Pomodoro - Fungicydy nowej generacji-kwas sorbowy cz.2
- Ekologiczne środki ochrony roslin
W ubiegłym roku używaliśmy Herbatki Tymiankowej robionej na bazie ziół suszonych. 


Preparat bardzo dobrze zdał egzamin. W tym sezonie dla większej precyzji, co za tym idzie dla większej skuteczności działania, będziemy robić preparat na bazie gotowych preparatów ziołowych.  Herbatka tymiankowa może być  stosowana  pod osłonami i w gruncie. Już trzeci rok będę prowadziła rośliny bez środków chemicznych i przy tym założeniu zostanę.

Trzeba się zaopatrzyć w następujące składniki:
  • tymol
  • skrobię ziemniaczaną
  • spirytus, wódka lub zacier
  • aspirynę 
  • 2 szt butelek PET 1,5 l 

Robimy koncentrat:
50g tymolu rozpuszczamy w 200ml spirytusu lub bimbru, ostatecznie może być wódka lub zacier.
Otrzymamy ok 250ml stężonego roztworu tymolu.

Przepis na zacier;
Zagotować 1 l wody z dodatkiem 0,25kg cukru, ostudzić i dodać 5dkg drożdży piekarniczych. Postawić w cieple. Zacier ma fermentować, aż straci słodki smak (ok 2 tygodni). Należy wziąć pod uwagę, że im mniejsza ilość wody jest w koncentracie tym większa będzie jego trwałość.

Do rozpuszczenia tymolu możemy użyć też zacieru, ale w innej ilości. Należy odważyć 95 dkg zacieru i wsypać do niego 50g tymolu. Do oprysku bierzemy takiego koncentratu 4 razy więcej czyli 4 ml na litr wody. W przypadku użycia wódki bierzemy: przy 40% wódki dajemy tyle samo co spirytusu, przy mniejszy stężeniu alkoholu należy samemu przeliczyć ilość rozpuszczalnika uwzględniając to, że rozpuszczalność tymolu w alkoholu etylowym wynosi 1g/ml. Należy obliczyć tak ilość rozpuszczalnika jak i dawkę koncentratu na litr wody.

Podstawowe stężenie tymolu w cieczy do oprysku warunkowane jest tzw. MIC   tj. najmniejsze stężenie hamujące rozwój drobnoustrojów i wynosi 0,2 g/l. W odniesieniu do naszego koncentratu wykonanego na spirytusie albo  40 % wódce odpowiada to ilości  1 ml/ litr wody. W zależności od zagrożenia chorobowego i od charakteru oprysku/ grzybobójcze czy owadobójcze/ stężenie może być podwyższone do granicy rozpuszczalności tymolu w wodzie tj prawie 1 g/l. Ponieważ my będziemy testować środek proponuję nie zaczynać od największych stężeń. Ale nie należy też schodzić poniżej stężenia 0,2 g/l/ 1 ml/l koncentratu/. Przy dobieraniu stężenia pamiętajmy, że każdy 1 ml koncentratu to jest 0,2 grama.

Żeby zwiększyć spektrum działania, do każdego litra cieczy do oprysku można dodać 1 tabletkę 300 - 500mg Polopiryny (Aspiryny). Żeby ograniczyć zmywalność środka, do każdego litra wody dodajemy 50cm3 krochmalu.


 Przepis na krochmal
Informacja dla tych czytelników którzy wcześniej zaglądali do tego posta. Ponieważ łyżeczka nie jest objętościowo równa łyżeczce, krochmal mógł wychodzić trochę za gęsty, zmieniłam troszkę proporcje. 

Odmierzamy pół litra zimnej wody przegotowanej. Odlewamy z tego pół szklanki i wsypujemy 1 pełną łyżeczkę skrobi ziemniaczanej. Resztę wody zagotowujemy. Kiedy zacznie wrzeć wlewamy na gotującą wodę dobrze rozmieszaną zawartość   szklanki  . Krochmal cały czas mieszamy aż do zgęstnienia.  Po ugotowaniu schładzamy. Krochmalu nie przechowujemy, do oprysków stosujemy za każdym razem nowy krochmal..

 Do oprysków stosujemy 100 cm3 krochmalu na każdy litr wody.



Preparat jest bez karencyjny i nieszkodliwy dla pszczół.

Jeszcze jedna dobra wiadomość, preparat jest również jako repelent na ślimaki. Tymol powoduje paraliżowanie ślimaków i odwodnienie - Ślimak nagi - dziury na liściach. 

W przypadku użycia preparatu przeciw mszycom lub na rośliny posiadające powłokę woskową konieczny niewielki dodatek płynu do naczyń. Używając preparatu wyłącznie do oprysku przeciw szkodnikom, dodatek aspiryny jest zbędny.

Ponieważ tymol działa odstraszająco na wszelkiej maści muchówki proponuję wykorzystać opryski do ochrony roślin cebulowych przed śmietką, jak również roślin korzeniowych przed połyśnicą marchwianką. Przed decyzją o opryskach dobrze by było zapoznać się z biologią danego szkodnika, by móc określić mniej więcej terminy oblotu owadów.

Nie wylewać niezużytego roztworu do oprysku do cieków wodnych. Wypryskać na drzewa, krzewy albo np truskawki.

Koncentrat przechowywać należy  w ciemnej butelce (bez dostępu światła), w chłodnym miejscu, należycie opisany, z dala od dzieci i osób nietrzeźwych.

 HT z siarczanem magnezu.
Do przygotowanej cieczy do oprysku HT można dodać dodać siarczan magnezu w ilości od 5-10 g/ litr

A praktycznie najlepiej mieć przygotowany np 1 l roztworu siarczanu magnezu 10 %.
Zrobić go można rozpuszczając w litrze wody 10 deko siarczanu.
Mając w opryskiwaczu rozrobione powiedzmy 2 l HT dodajemy wtedy tego przygotowanego roztworu ok 200 ml i pryskamy.

HT można łączyć z florovitem.

Odstępy między opryskiem OW i HT mogą być dowolne.


Na pierwszy rzut oka przepis wydać się może skomplikowany, jednak jak zrobimy wszystko po kolei wg receptury to okaże się to bajecznie proste.

Następny preparat, który chcę zaprezentować będzie oparty na kwasie sorbowym, ale o tym poczytacie tu ; KSM

Receptura została podparta między innymi badaniami dostępnymi na stronach:
- www.progress.plantprotection.pl
- www.up.poznan.pl

83 komentarze:

  1. Chciałbym zauważyć, że każdy środek może zaszkodzić pszczołom, jeśli pszczoła zostanie nim opryskana. Latem pszczoły zaczynają latać tuż po wschodzie słońca. Każdy oprysk, nawet ekologiczny zmienia zapach pszczoły i potraktowana opryskiem pszczoła może zostać nie wpuszczona do ula. Więc opryski, nawet ekologiczne, tylko wieczorem lub nocą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drogi Anonimie, dziękuję za zwrócenie uwagi na ważne zagadnienia dotyczące ochrony pszczół. Zainspirowana Twoją sugestią, uzupełniłam swoją wiedzę w tym temacie i podzieliłam się moimi spostrzeżeniami w nowym poście.
      magia-ogrodu.blogspot.de/2015/01/pryskamy-rosliny-uwazajmy-na-owady.html . Zapraszam wszystkich zainteresowanych do lektury.

      Usuń
  2. Świetnie i dokładnie opisałaś miksturę z tymianku.
    Super blog, będę do Ciebie zaglądała :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. 1ml.koncentratu na litr wody,czyli tego tymolu rozrobionego ze spirytusem.Pozdrawiam ,ogólnie bardzo ciekawe tematy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, najpierw robimy koncentrat na spirytusie, który przed użyciem rozcieńczamy wodą.

      Usuń
  4. A jakaś przybliżona ilość mąki ziemniaczanej na litr wody? Dla osób młodszych co w życiu nie widzieli jak się robi krochmal będzie to ułatwieniem :)
    Czy można użyć innego łatwo dostępnego środka do konserwacji krochmalu?
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam.
      Dokładny przepis na krochmal z dodatkiem kwasu sorbowego podam wiosną w nowym poście. Ustalenie dokładnego składu i dawkowania poszczególnych składników w przepisie wymaga wielu prób, sporego nakładu pracy i zaangażowania wielu osób w testowaniu środka. Każda zmiana w przepisie może skutkować uszkodzeniem liści, zamiast chronić rośliny, może im zaszkodzić. Zapraszam do śledzenia bloga. Wszystkie potrzebne informacje będą umieszczane w odpowiednim czasie. Do wiosny mamy jeszcze trochę czasu.
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Fajny wpis HT i OW stosowałam z sukcesem, będę zaglądać. I tak przy okazji prosiłabym o doprecyzowanie: krochmal to wg mnie mieszanina wody i skrobi ziemniaczanej a nie mąki ziemniaczanej. Mąka powstaje z gotowanych ziemniaków ma kolor żółtawy a ten biały skrzypiący proszek w polskich sklepach pod różnymi nazwami to skrobia powstająca z surowych ziemniaków.

      Usuń
    3. 13ka dziękuję. Słuszna uwaga.

      Usuń
    4. Zamierzam w tym roku po raz pierwszy uprawiać ogórki gruntowe, cukinie oraz pomidory gruntowe i w szklarni. Czy po wysadzeniu przyjąć, że mogę opryskiwać co tydzień wszystko profilaktycznie? Dodatkowo chcę jeszcze zrobić gnojówkę z pokrzyw i ewentualnie też opryski, ale niewiem, czy to ma sens przy zastosowaniu HT?

      pozdrawiam Marzena

      Usuń
    5. Proponowała bym opryski, profilaktycznie raz w tygodniu, naprzemiennie Mleczanem Wapnia, Octanem Wapnia i Herbatką Tymiankową. Preparaty przetestowane, skuteczne. Gnojówkę zostawiła bym do podlewania. Zapach jaki się wydziela z tej mikstury może odstraszyć na wiele dni wszystkich z okolicy. Nie wiem czy sąsiedzi i domownicy to zniosą. Po samym podlaniu zapach czuć jeszcze na drugi dzień. A w ogrodzie powinno być, zdrowo, kolorowo i przyjemnie.
      Pozdrawiam
      Danuta

      Usuń
    6. Dziękuję za radę, tak zrobię. Jeszcze tylko mam jedną wątpliwość. Mleczan Wapnia łączyc z Octanem (wydaje mi się, że tak czytałam na forum) czy co tydzień każdy spacyfik z osobna?

      pozdrawiam serdecznie

      Marzena

      Usuń
    7. Przy poście o Mleczanie Wapnia pisałam że nożna łączyć MW+ OW , jeżeli połączymy to mamy jeden preparat. Jeżeli użyjemy oddzielnie to mamy dwa preparaty.
      Wszystkie preparaty stosujemy naprzemiennie, jak ktoś woli to może korzystać tylko z wybranego preparatu i stosować co 7 dni.
      Pozdrawiam
      Danuta

      Usuń
  5. Czy można podać jak szybko i prosto odmierzyć potrzebną dawkę krochmalu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do oprysków stosujemy 50 cm3 krochmalu na każdy litr wody.

      Usuń
  6. chodziło mi raczej o podanie ilości potrzebnej w przeliczeniu na ml

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Danuto bardzo dziękuję za ułatwienie odmierzania krochmalu.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  7. Witam, czy w przypadku stosowania oprysku na mszyce i jednocześnie choroby grzybowe mam użyć jednocześnie dodatku krochmalu, aspiryny i płynu do naczyń? Czy skoro dodam płyn, to mogę zrezygnować z krochmalu? I jeszcze jedno pytanko - czy płyn do naczyń można zastąpić mydłem ogrodniczym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. HT, krochmal, aspiryna, płyn do naczyń, każdy z tych środków pełni inne zadanie, opisałam to w postach. Można zrezygnować z wszystkich dodatków, ale w ten sposób ogranicza się skuteczność działania.
      Do testów używany był płyn do naczyń ( kilka kropel na opryskiwacz). Nie przewiduję zmian w przepisach, ale każdy ma prawo do eksperymentów we własnym zakresie.

      Usuń
  8. Czy opryskując HT i KSM liście roślin należy spryskiwać z obu stron.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można użyć z jednej strony, tylko skąd wiadomo z której strony zaatakuje grzyb albo szkodnik, z wierzchniej strony, czy od spodu blaszki liściowej ?

      Usuń
  9. Witam,dziś chciała bym opryskać róże HT,wykonaną z tymolu,czy mogę dodać do oprysku
    siarczan magnezu.Koncentrat siarczanu zrobiłam dając 10dkg siarczanu na 1l wody,a do oprysku
    dodała bym 100ml koncentratu na 1lHT.
    Jadwiga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście można dodać siarczan magnezu, post uzupełniłam o tą informację, reszta według przepisu.

      Usuń
  10. Witam serdecznie,pierwszy rok będę testować HT. Herbatkę zrobiłam na bazie ziół i zacieru. Czy do tej mikstury też mam dodawać krochmal? pozdrawiam serdecznie Maria

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy dobrze zrozumiałem że jeśli pryskam pod osłonami to nie muszę dodawać krochmalu? Co daję dodatek aspiryny? Co ile muszę robić oprysk pod osłonami żeby uchronić pomidory przed ZZ?

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krochmal powinien być stosowany pod osłonami. Aspiryna zwiększa zakres działania środka na patogeny. Środki są prewencyjne, powinny być stosowane co 7 dni. Poza ochroną dostarczamy roślinom pierwiastki wspomagające wegetację .

      Usuń
  12. Witam, chciałam jeszcze dopytać o zastosowanie wódki lub spirytusu do koncentratu. W obu przypadkach mamy dać tyle samo (200 ml), a przecież różnica w stężeniu alkoholu jest spora między wódką a spirytusem. Czy nie ma to wpływu na "jakość" preparatu? Pytam z czystej ciekawości. I jeszcze pytanko o aspirynę - próbowałam ją rozpuścić w wodzie przed dodaniem do oprysku. Owszem, rozpuściła się, ale pozostało sporo "farfocli", które choć przecedziłam, w trakcie oprysku bardzo zatykały dyszę opryskiwacza. Użyłam jednej z najpopularniejszej aspiryny 500 mg. Czy coś zrobiłam źle? Jak wyeliminować ten problem? Dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Milenko, stężenie alkoholu nie ma dużego znaczenia. Ja robię na spirytusie. Aspityna rzeczywiście kiepsko się rozpuszcza, ale nie zauważyłam żeby to miało wpływ na dysze w opryskiwaczu. Natomiast na pewno po takim oprysku trzeba dobrze umyć sprzęt ( sito i dysze). Osad pozostały na sitach przykleja się, zasycha i zatyka dysze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój koncentrat też na spirytusie - dziękuję za rozwianie wątpliwości. U mnie aspiryna zatykała okropnie już w trakcie pryskania - ale dałam radę jakoś, choć co chwilę musiałam rozbrajać opryskiwacz. Jestem po 2 opryskach HT i jednym OW - testuję tak jak rok temu na różach, o efektach na pewno wspomnę tu pod koniec sezonu, a na bieżąco można oglądać u mnie w wątku na FO. Nie stosuję żadnej innej chemii poza jednokrotnym opryskiem wiosną miedzianem. Również na robactwo (tylko tablice lepowe). Choć oczywiście różom daleko do warzyw, dla mnie eksperyment wart wypróbowania :) W zasadzie już 2 rok eksperymentu. Pozdrawiam serdecznie - Mandragora z FO

      Usuń
    2. Milenko, z przyjemnością zajrzę do Twojego wątku, tylko uporam się ze zbiorem ziół. Czas goni, wiosna szybko minie a moje zapasy wciąż są skromne. Większość ziół szukam w lesie, na polanach. Jeszcze trochę i zacznę aktywnie uczestniczyć w wydarzeniach na forum.
      Róże pryskam tylko tymi preparatami które prezentuję na blogu. Szczególnie że wykorzystuję je do robienia kremów i toników. Nie ma mowy o chemicznych środkach. Mszyce, oczywiście że co jakiś czas się pokazują, ale po HT szczęśliwie jakoś znikają z krzaków. Nie dostaję fioła jak zobaczę jednego robaka, albo nadgryziony liść. Ważne żeby rośliny były zdrowe, dorodne to pokarmu starczy dla wszystkich i uszczerbku nie będzie. W ubiegłym roku testowałam te środki w ogrodzie i jakoś tak się składało ze opryski kończyłam na rabacie różanej i systematycznie brakowało mi płynu żeby opryskać róże z jednej strony. Po miesiącu gałęzie niepryskane złapały choroby grzybowe, liście były zaplamione, drobne, anemiczne. Po zastosowaniu dokładnych oprysków dość szybko się zregenerowały, dla tego w tym roku opryski stosuję regularnie jako profilaktykę. Nawet gdybym w sezonie opuściła ze dwa- trzy opryski z przyczyn ode mnie niezależnych, to jestem pewna że zdrowe rośliny wytrzymają przerwę bez większych stresów.
      Oj bo bym zapomniała. Co rok walczyłam z robakami wgryzającymi się w kwiaty pigwy, po prostu , dramat, bez chemii nie miała bym owoców. Było to jedyne drzewo które musiałam potraktować herbicydem. W tym roku pigwę pryskałam w czasie od różowego pąka do otwarcia kwiatów trzy razy. Pigwa miała burzę kwiatów i wszystkie zawiązały owoce. Mam nadzieję że gałęzie wytrzymają pod ciężarem owoców.

      Milenko. czekam na relację.

      Usuń
    3. Pigwę pryskałam wyłącznie HT.

      Usuń
    4. Milenko, robiłam właśnie oprysk i zauważyłam że aspiryna źle rozpuszcza się w zimnej wodzie, za to bardzo dobrze rozpuszcza się w bardzo ciepłej wodzie. Może to jest przyczyna że zapycha się Tobie sito?

      Usuń
    5. Dziury w liściach różanych nie robią na mnie większego wrażenia :) Kilka mam wyjątkowo poszatkowanych. Czasem przeglądam krzewy i znajduję sprawcę, ale nie sieję paniki. U mnie bezwietrzna pogoda to rzadkość, prawie zawsze podczas oprysku dostaję preparatem w twarz, więc nie wyobrażam sobie biegać wokół ponad 80 krzaków różanych z chemią. Wbrew pozorom taka ekologiczna ochrona wcale nie wymaga dużo czasu.
      Aspirynę spróbuję następnym razem rozpuścić w ciepłej wodzie - dzięki za radę!
      A i jednak pomidory też będą u mnie w tym sezonie - dostałam kilka doniczek od sąsiadki, czekam tylko na "normalną" pogodę, by je przesadzić. Tak więc - pryskamy :)
      PS. Ciekawe, jakie działanie ma HT na żaby - mam jedną rabatę częściowo obficie zarośniętą tojeścią rozesłaną, w której zamieszkują - zauważyłam podczas oprysku wyjątkowe żabie poruszenie na rabacie.

      Usuń
    6. Milenko, wszystkie preparaty przygotowywane były właśnie z myślą o zdrowych pomidorach. Trzeci rok je uprawiam i jestem bardzo zadowolona. Nie musisz czekać na piękną pogodę z sadzeniem.Moje rosną za zewnątrz i już mają pierwsze owoce. Tam gdzie masz żaby zrobiła bym małe poruszenie przed opryskiem. Nie jest szkodliwy ale jest z krochmalem i taka powłoka może im się utrzymywać na grzbiecie przez jakiś czas. Wypłosz je z ukrycia i dopiero pryskaj. Jak będą przestraszone to na czas wyjdą z kryjówek. Ja wczoraj pryskałam KSM, dziś rano sprawdzałam,mszyce siedzą pod pądami, ale przy lekkim poruszeniu łodygą wszystkie spadają. Jeśli nie załatwił ich KSR to załatwił je krochmal z płynem do naczyń. Dodatkowo znalazłam dwie uśpione i lekko uszkodzone gąsienice. – dotyczy posta: Herbatka tymiankowa - ochrona środowiska i zdrowia

      w odpowiedzi na komentarz Milenko, stężenie alkoholu nie ma dużego znaczenia. Ja robię na spirytusie. Aspiryna rzeczywiście kiepsko się rozpuszcza, ale nie zauważyłam żeby to miało wpływ na dysze w opryskiwaczu. Natomiast na pewno po takim oprysku trzeba dobrze umyć sprzęt ( sito i dysze). Osad pozostały na sitach przykleja się, zasycha i zatyka dysze. autorstwa użytkownika

      Usuń
  14. Czytałam, że HT jest skuteczne przeciw mrówkom. Czy 4ml na 1l wystarczy? Do tego krochmal.

    OdpowiedzUsuń
  15. HT nie służy do polewania mrowiska, tylko do oprysku roślin. Opryskując rośliny jednocześnie chronimy je przed atakiem szkodników. Oprysk roślin stosujemy dokładnie wg przepisu podanego wyżej.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Danusiu masz wielką cierpliwość i dar tłumaczenia więc i ja troszkę Cie pomęczę ...
    Mam za sobą 3 opryski z OW + HB więc czas na zmianę .
    Mając własne zioła b.dobrej jakości postanowiłam na początku sezonu robić HT wg starego przepisu czyli z ziół na wódce. Chcę się upewnić więc pytam - czy zostając przy starym mogę skorzystać z nowej koncepcji i dodać do niej krochmal, polopirynę i jeśli zajdzie taka potrzeba siarczan magnezu lub florowit ?

    OdpowiedzUsuń
  17. W tym artykule (jak i tym o KSM) pojawiają się dwie sprzeczne informacje:
    'do każdego litra wody dodajemy 50cm3 krochmalu.'
    a dalej:
    'Do oprysków stosujemy 100 cm3 krochmalu na każdy litr wody.'
    Ile krochmalu użyć ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W poście jest też informacja że przepis został zmieniony i dla czego.
      Stosujemy 100 cm 3 na l wody.

      Usuń
  18. Danusiu, mam chyba brunatną plamistość na pomidorach w szklarence. Pryskam na zmianę OW+MW, HT i KSM co tydzień. Niektóre krzaczki są czyste , inne mają dolne liscie chore, a jeden już nawet na górze. Tak sobie myslę, że HT może by pomogło pryskane co np. drugi dzień. Dobrze myślę?
    Oczywiście chore liście do oberwania, chociaż niewiem, czy nie zaszkodzę, ale zobaczymy.


    pozdrawiam Marzena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzenko, te plamy na dolnych liściach, to albo przelewasz, albo źle nawozisz. Najprawdopodobniej nie pobierają jakiś składników z gleby. Spróbuj nawozem dolistnym, i nie rób zabiegów codziennie, daj im chwilę odpocząć.

      Usuń
    2. Dzięki, pokombinuję.
      Pogrzebałabym na FO albo wrzuciłabym zdjęcia, ale mam teraz tylko chwilowy, bardzo ograniczony dostęp do neta.
      Marzena

      Usuń
    3. Marzenko, zacznij od sprawdzenia czy nie przelewasz. Ziemia z wierzchu szybko obsycha i wydaje się że trzeba podlać, a nie zawsze tak jest. Wysoka wilgotność podłoża i wysoka temperatura w szklarni mogą być przyczyną problemów. Zalane korzenie nie będą pobierały składników pokarmowych. Ja wkładam własnego pomysłu tester. Wbijam kijek na głębokość ok 20 cm. Jak chcę sprawdzić czy już podlewać, wyciągam kijek i sprawdzam czy jest wilgotny. U mnie metoda się sprawdza. Przy dużych upałach pomidory w skrzyniach podlewam raz w tygodniu, ale obficie. W poście o fertygacji masz podany przepis na interwencyjne dokarmianie pomidorów dolistnie.

      Usuń
  19. Witam,zakupiłem 25 gram tymolu , ile nalezy użyć spirytusu lub wódki? W jakiej ilosci dodawac krochmal? prosze o odpowiedz

    grzegorz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę uważnie przeczytać tekst, tam wszystko jest napisane.

      Usuń
  20. Czy nalewka tymiankowa zrobiona w ubiegłym roku (jakoś jesienią) na zacierze ma jeszcze jakąś wartość? Przechowywana była cały czas w ciemnej butelce w chłodnym pomieszczeniu.
    Zrobiłam dzisiaj nią oprysk z nadzieją, że zadziała, ale jeśli jest bezwartościowa to zrobię nową (tymol już nabyłam ;) )

    OdpowiedzUsuń
  21. Czy krochmal musi być całkiem zimny czy może być letni (mam na myśli przyjemne ciepło wyczuwane dłonią)?

    OdpowiedzUsuń
  22. W przypadku stosowania HT na ślimaki wystarczy popryskać roślinę po zjedzeniu której ślimak się odwodni czy w jakiś inny sposób?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. HT stosujemy na rośliny w formie oprysków. Ma on za zadanie chronić rośliny przed chorobami, mszycami i ślimakami.

      Usuń
  23. Witam,Pani Danusiu ,czy opryskiem z HT pozbędę się przędziorka i jakie stężenie zastosować.?
    Pozdrawiam Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam.
      HT na tymolu powinno zniszczyć przędziorka. Opryskać trzeba liście obustronnie w stężeniu powyżej 0,5 g/l, koniecznie z dodatkiem płynu do naczyń. Oprysk trzeba wykonać późnym wieczorem.

      Usuń
  24. Dzień dobry, a jak długo można przechowywać tę miksturę? I czy temperatura przechowywania jest istotna? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do przechowania wystarczy jakaś chłodna komórka, piwnica, albo garaż. Koncentrat można przechowywać przez jeden sezon.

      Usuń
  25. Czy do oprysku ogórków preparatem HT mogę dodać Mikrovit żelazo?

    OdpowiedzUsuń
  26. Witaj Danusiu,
    to mój pierwszy sezon z pomidorami i papryką. I zarazem pierwszy z opryskami niekonwencjonalnymi od pomodoro.

    Dziś pierwszy raz zrobiłem oprysk HT z granulowanego, czystego tymolu. I mam problem, mianowicie do opryskiwacza nalałem wody, odpowiednie ilości florovitu i siarczanu. Na koniec dodałem tymolu. I na powierzchni cieczy wytrąciły się małe "oczka" podobne do oczek zsiadłego tłuszczu w rosole. Jestem prawie pewien, że to tymol skrystalizował się na powierzchni cieczy roboczej w opryskiwaczu. Stężenie dałem trzykroknie większe od podstawowego, czyli 3 ml tymolu rozpuszczonego w wódce na 1 litr cieczy roboczej.

    Co robię, źle? A może to normalne?

    Dzięki,
    Wojtek

    OdpowiedzUsuń
  27. witam,
    jak długo można przechowywać rozrobiony koncentrat na bazie wódki?
    Podstawowe stężenie to 1ml na 1L cieczy. Do czego używać większego stężenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeden sezon. Robię mocniejsze stężenie, przede wszystkim z uwagi na mszyce i ślimaki. Opryskuję wszystko co może zachorować, albo być zaatakowane przez szkodniki. Jest sporo roślin które pomijam przy opryskiwaniu, np lawenda, hosty, cząber, hyzop, tawułki itd. Te rośliny i wiele innych nigdy nie chorowały i szkodniki się ich nie czepiają.

      Usuń
    2. Mocniejsze czli jakie?

      Usuń
  28. Polopiryna S nada się?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polopiryna S zawiera w 1 tabletce 300 mg kwasu acetylosalicylowego
      Aspiryna 1 tabletka 500 mg kwasu acetylosalicylowego.
      Można wię użyć polopirynę S zwiększając odpowiednio dawkę.

      Usuń
  29. Witam
    Po jednym oprysku w stężeniu 5ml/l z dodatkiem kilku kropel płynu do naczyń pozbyłem
    się mączlika szklarniowego na kapuście
    Pomodoro dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  30. W jakim celu do oprysku stosuje się siarczan magnezu?
    W ogrodzie stosuję opryski IF, PW i HT . W postach czytam jeszcze o MW a nie mam go . Mam za to OW , ktorego w tym roku nie stosuję. Czy powinienem stosować OW czy MW ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. OW i MW oraz wszystkie pozostałe preparaty stosuje się naprzemiennie. Każdy z wymienionych preparatów różni się właściwościami. Każdy jest skuteczny. To, jaki środek w którym momencie użyć musimy sami ocenić na podstawie własnych obserwacji upraw. Ja stosuję te preparaty już od kilku lat. W każdym nowym sezonie rośliny wykazują inne potrzeby i w zależności od pogody wykazują inne skłonności do chorób oraz patogenów.

      Usuń
  31. Czy może być Magnezu Siarczan (sól gorzka) z apteki?

    OdpowiedzUsuń
  32. Dzień dobry,
    gdzie można kupić tymol? W jakim sklepie?

    OdpowiedzUsuń
  33. Dzień dobry, czy można łączyć HT + SIARCZAN MAGNEZU+ MAGICZNA SIŁA DO POMIDORÓW w jednym mixie?

    OdpowiedzUsuń
  34. Witam, Panią podobają mi się Pani publikacje o preparatach. Chciałam spytać który z nich będzie skuteczny na szarą pleśń (Botryotinia fuckelianai) mączniaka rzekomego (Plasmopara viticola) oraz mącznika prawdziwego (Uncinula necator) na winorośli?
    d.Sapuła

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. OW - środek grzybobójczy i nawóz wapniowy dolistny

      HT- środek bakteriobójczy, grzybobójczy i owadobójczy

      KSM- środek grzybobójczy i bakteriobójczy

      PW- środek grzybobójczy i nawóz wapniowy dolistny

      IF- środek grzybobójczy i bakteriobójczy

      MW- środek grzybobójczy i nawóz wapniowy dolistny

      Usuń
  35. Czy w miejsce spirytusu można zastosować denaturat - też będący wszak spirytusem ? Czy domieszka eliminuje ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Denaturat zaprawiany jest różnymi domieszkami. Obawiała bym się że te domieszki wnikając w owoce mogą zmienić ich smak. Ponadto, naprzykład zastosoawana w denaturacie pirydyna ma właściwości zasadowe, inne związki dodawane do denaturatu też pewnie nie są obojętne. Nie kombinowała bym przy dobrze ustalonych recepturach bo można mieć przykrą niespodziankę.

      Usuń
    2. Bezpieczniej i tanio wyjdzie zrobienie zacieru.

      Usuń
  36. Mam pytanie dotyczące przygotowania preparatu HT. Czy można zmieszać tymol ze spirytusem salicylowym z apteki. Czy działanie kwasu salicylowego ze spirytusu będzie szkodliwe czy pomoże np. jak dodatek aspiryny.

    OdpowiedzUsuń
  37. Świetny wpis. Będę na pewno tu częściej.

    OdpowiedzUsuń
  38. Dziękuję bardzo i zapraszam ponownie.

    OdpowiedzUsuń
  39. Dzień dobry, dowiedziałam się na fb o tym miejscu i o Opryskach. Walczę z przędziorkiem, mączlikiem, miniarką i alternariozą. Chciałam zapytać. Czy oprysk tymiankowy mogę przygotować z olejku tymiankowego? Mam taki zrobiony przez zielarza. Oraz ile dać ew świeżego tymianku z ogrodu, nie mam wagi, można jakoś odmierzyć na oko, czy na gałązki? Czy pomoże też na miniarke i mączlika? Dziękuję bardzo za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podany przepis jest sprawdzony , inne dodatki lub zamienniki proszę praktykować na własną odpowiedzialność.

      Usuń